رسانه؛ سواد رسانه‌ای

آنجه از سواد رسانه‌ای باید بخوانیم و بدانیم.

رسانه؛ سواد رسانه‌ای

آنجه از سواد رسانه‌ای باید بخوانیم و بدانیم.

رپورتاژ آگهی Reportage

سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۶:۲۵ ب.ظ | سادات هاله پورصالحی | ۰ نظر

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

رپورتاژ آگهی، رپورتاژ خبری Reportage چیست؟

به بیان ساده باید گفت که رپورتاژ آگهی یک شکل از آگهی بوده که در قالب گزارش تهیه‌ شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق همین تعریف، متن رپورتاژ آگهی باید کاملا بی‌طرفانه برای مخاطب نوشته شود.

مدت زیادی از مطرح‌شدن رپورتاژ در دنیا نمی‌گذرد؛ اولین بار در سال ۱۹۴۵ و پس از اتمام جنگ جهانی بود که ساخت آن در شبکه‌های تلویزیونی مطرح شد. رپورتاژ از ریشه کلمه «Report» به معنای گزارش به وجود آمده است. این نوع تبلیغات در ابتدا قرار بود یک گزارش کاملا بی‌طرف باشد و در قالب یک داوری در مورد چند کالای مختلف صحبت شده و تک‌ به‌ تک آن‌ها را با جزئیات کامل برای مخاطب بررسی کند. با انجام داوری این حس القاء می‌شود که او صلاح شما را می‌خواهد و قصد دارد خوب و بد را معرفی کند. به این ترتیب مخاطب این سناریو، نویسنده را حامی و دوست خود می‌بیند و با احتمال بیشتری اعتماد او جلب می‌شود.

 

در سایت مشهور Entrepreneur آمده:

رپورتاژ آگهی (رپورتاژ خبری) در واقع اطلاعیه‌ای است که از سوی واحد روابط عمومی با هدف اطلاع‌رسانی اتفاقات کسب‌وکار به مردم در رسانه‌های مختلف و انتشارات مرتبط و هدفمند منتشر می‌‌شود. در واقع رپورتاژ خبری نوعی تبلیغات همسان است که به صورت یک گزارش یا رپورتاژ خبری نوشته می‌شود و البته باید از نظر تبلیغاتی یک فرد متخصص و خُبره روی آن کار کند. شما در رپورتاژ آگهی مخاطبان‌تان را در یک مسیر مشخص همراهی می‌کنید تا به سمتی که می‌خواهید هدایت شوند و اتفاقی که می‌خواهید رقم بخورد.

 

▪︎رپورتاژ آگهی یا همان رپورتاژ خبری در واقع خبر تبلیغاتی است که در سایت‌های مختلف منتشر می‌شود و دارای پیوندهای مربوطه و تصاویر جذاب برای راهنمایی سریع کاربر به صفحه است.

▪︎در واقع هر آنچه از تبلیغات متنی جهت معرفی محصول یا خدماتی خاص به صورت یک گزارش استفاده می‌گردد را رپورتاژ آگهی نامند.

▪︎هدف رپورتاژ آگهی نوعی اطلاع‌رسانی کسب‌وکار در انواع رسانه‌ها می‌باشد. فردی که قصد انجام این کار را دارد باید کاملاً حرفه‌ای باشد تا بتواند به نتیجه مطلوبی دست یابد.

 

• انواع رپورتاژ چیست؟

* رپورتاژ مالتی مدیا

* رپورتاژ خبری

* رپورتاژ تبلیغاتی

 

• چرا سراغ رپورتاژ آگهی می‌رویم؟

عصر امروز، عصر اطلاعات است.

امروزه کمتر فردی وجود دارد که از فضاهای اینترنتی چیزی نداند یا چیزی نشنیده باشد.

امروزه در تبلیغات دیگر خبری از بنر و کاغذ بازی نمی‌باشد. در واقع تبلیغاتی که در عصر امروزی انجام می‌گیرد بیشتر رنگ و بوی اینترنتی دارد و به صورت آنلاین انجام می‌گیرد و به همین دلیل افراد به رپورتاژ آگهی روی آورده‌اند.

به کمک رپورتاژ آگهی، می‌توان تبلیغات خود را در قالب تبلیغات اینترنتی در اختیار عموم و مشتریان خاص قرار داد.

• روش‌های نوشتن رپورتاژ آگهی ایده‌آل

اگر می‌خواهیم تبلیغاتی که انجام می‌دهیم، نتیجه مطلوبی بدهد باید از نوشته‌های جذاب و تاثیرگذار استفاده کنیم. (در طول نوشته‌ها حس کنجکاوی مخاطب را قلقلک داد؛ هر چه نوشته‌ها کوتاه و مفیدتر، تأثیر بیشتر بر جذب مخاطبان.)

شناخت مخاطبان در مرحله اول می‌تواند کمک کند تا بدانیم چگونه محتوا و متنی را جهت تبلیغات آماده کنیم.

روان بودن و قابل فهم بودن نوشته‌های متن و همچنین بهره‌گیری از کلماتی که بتوان به برقراری ارتباط بهتر با مخاطب دست پیدا کرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در متن باید با کلمات بازی کرد؛ از اصل "همنشینی و جانشینی" بهره برد و کلمات مناسب را انتخاب و در جای مناسب خود به کار برد.

جهت جذب مخاطبان باید از لحنی صحیح و صریح استفاده کرد.

انتخاب یک موضوع فوق‌العاده جذاب می‌تواند به جذابیت رپورتاژ آگهی بیفزاید و سبب جذب مخاطبان بیشتر شود.

اگر بتوان در انتهای متن خبری یک نتیجه‌گیری منحصر به فرد جای داد، می‌تواند تأثیر مثبتی بر رپورتاژ آگهی داشته باشد‌.

بهره‌گیری درست از علائم نگارشی جذابیت بیشتری به متن رپورتاژ آگهی می‌بخشد.

درباره موضوع به خوبی تحقیق و بررسی شود. خود را جای مخاطب قرار دهیم و با کلمات ابراز کنیم تا چه اندازه مخاطب را درک می‌کنیم تا مخاطب حس نزدیکی بیشتری را از سوی رپورتاژ دهنده دریافت کند.

بسیاری از افراد فقط پاراگراف اول متن را می‌خوانند و در صورتی که مطلب برایشان جذاب باشد به خواندن ادامه مطالب می‌پردازند؛ بنابراین در ریورتاژ آگهی، پاراگراف اول از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

متون طولانی و اضافه‌گویی‌های بیهوده سبب می‌شود حوصله مخاطب سر برود و رغبتی به خواندن ادامه مطالب نداشته باشد.

استفاده از عکس‌هایی که دقیقاً نوشته‌ها را بیان می‌کند، می‌تواند حس خوبی به مخاطب القا کند. (با انتخاب عکس‌های مناسبِ محتوا می‌توان مخاطبان را برای خود ثابت نگه داشت.) 

 

• چگونه تاثیرات رپورتاژ آگهی را می‌توان بیشتر کرد؟

رپورتاژ آگهی از مراحل مختلفی تشکیل شده است:

۱- اولین کاری که برای جذب مخاطب لازم است انجام دهید انتخاب یک تیتر جذاب و مناسب است. می‌توان با انتخاب یک تیتر فوق‌العاده مخاطب را به سمت متون محتوا سوق داد.

ابتدا لازم است متن خبری و اطلاعاتی را درباره محصول یا خدمت مورد نظر بنویسیم.

۲- سپس مرحله‌ای بسیار حساس و کاربردی به نام تدوین بر روی آن باید انجام گیرد.

۳- توزیع محتوا؛ باید محل توزیع محتواها را طوری انتخاب کرد که بیشترین مخاطبان مورد نظر آن‌ها را ببینند.

۴- ساختار محتوا باید کاملاً اصولی و درست باشد تا تأثیر خود را بر مخاطب بگذارد.

۵- بهتر است از جنبه تبلیغاتی دور شد و ماهیت نوشته به سبک خبری و مقاله‌ای بیان شود. با این کار به مخاطب حس اعتماد را القا می‌شود.

 

▪︎صادق باشید؛ رپورتاژ نویسی، دروغ‌نویسی نیست!

 

• ارزش یک رپورتاژ آگهی چه زمانی مشخص می‌شود؟

یک رپورتاژ آگهی زمانی ارزشمند می‌شود که منحصر به فرد باشد و از هر گونه کپی‌برداری مصون شده باشد.

باید از شبیه بودن رپورتاژ آگهی به سایر رپورتاژها اجتناب کرد. 

• مزیت‌های استفاده از رپورتاژ آگهی

- رپورتاژ آگهی به حدی وسیع و گسترده است که می‌توان به صورت آفلاین و آنلاین محتوای مورد نظر را نشر داد.

- با رپورتاژ آگهی می‌توان بیشتر دیده شد و بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

- علاوه بر شبکه‌های اجتماعی از سایت‌های مربوط به موضوع محتوا و رسانه‌های مکتوب شده و… می‌توان استفاده کرد تا مخاطب بیشتری مورد هدف قرار گیرد.

- هر چه مخاطبان بیشتری رپورتاژ آگهی ما را ببینند، احتمال پیروزی و رسیدن به هدف بیشتر خواهد شد‌.

- در رپورتاژ آگهی هیچ استثنائی وجود ندارد؛ به کمک آن می‌توان هر محصول یا هر خدمتی را به مخاطبان معرفی نمود. 

- ایده‌آل‌ترین مزیت‌ رپورتاژ آگهی این است که می‌توان برای سایت خود "بک لینک" گرفته و در موتورهای جستجو از امتیاز منحصر به فردی برخوردار شد. با این کار به وضعیت سئوی خارق‌العاده‌ای به دست می‌آید.

- رپورتاژ آگهی بر سئو تأثیر می‌گذارد. هر چه اقدامات سئو (داخلی و خارجی) بیشتر و دقیق‌تر انجام شود، احتمال اینکه رتبه‌های برتر گوگل و دیگر موتورهای جستجو را دریافت کنیم، بالاتر خواهد شد. 

- مزیت مهم دیگر این است که افراد فضای بهتری جهت متقاعدسازی مخاطبان خود دارند. اکثر افراد در رپورتاژ آگهی از تبلیغ بیهوده و گزاف‌گویی دوری می‌کنند تا بتوانند بهترین پیشنهادات را به مخاطب بدهند، درنتیجه مخاطب ارزش پیشنهادی وی را بالاتر از حد معمول می‌شمارد‌.

[سئو: موتورهای جستجو بهینه‌سازی سایت‌ها را شامل دو بخش "سئو داخلی" و "سئو خارجی" می‌دانند.

انجام یک‌سری اقدامات در داخل سایت و بر روی متون را سئو داخلی گویند. (مانند هدینگ گذاری مناسب و استفاده صحیح از علائم نگارشی)

اقداماتی نظیر "بک لینک" جز سئو خارجی سایت‌ها می‌باشند.]

 

با احترام  - پورصالحی 

 

 

 

 

 

 

  • سادات هاله پورصالحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی