بازنمایی Representation / خلاصه تحقیق آقای ملازینل
به نام خداوند بخشنده مهربان
بازنمایی Representation
بازنمایی در رسانه
رسانهها به عنوان مهمترین و گستردهترین مرجع اطلاعرسانی در دنیای امروز، سهم اصلی تعیین تصویر ذهنی مخاطبان از یک واقعه را دارند. مردم وقایع را از نگاه و دید رسانهها میبینند، تحلیل میکنند و شاید بر همان اساس تصمیم هم میگیرند! در این بین، نوع پردازش و شکل بازنماییای که یک رسانه در پوشش یک موضوع اتخاذ میکند، ذهنیت مخاطبان درباره آن را شکل میدهد و اساسا شاید بتوان گفت رسانهای قدرتمندتر است که تواناییش در ایجاد و تثبیت این تصویر ذهنی بالاتر باشد.
بازنمایی مهمترین خصلت رسانه است. رسانهها، خواسته یا ناخواسته روی واقعیت قاب میبندد و «واقعیت» را تبدیل به «حقیقت» میکنند؛ یعنی آن زاویهای را نمایش میدهند که اگرچه دروغ نیست، اما همه واقعیت هم نیست. با این بیان، دامنه محتوای فیک (Fake Content) بسیار گستردهتر از شایعات و اخبار کاملاً جعلی میشود. در این بین چگونگی بازتاب و بازنمایی حوادث در رسانهها از اهمیت بالایی برخوردار است. در «بازنمایی» رسانه تفسیر و تحلیل خود را از واقعیت به طور آشکار و پنهان به ذهن مخاطبان خود ارسال میکند.
مسئله بازنمایی رسانهای، در مورد حوادث اهمیت دو چندان مییابد. چرا که پیگیری اخبار حوادث به دلایل گوناگون برای اغلب مردم جذاب و مهم است. از سوی دیگر عمده مردم دسترسی مستقیم به محل حادثه ندارند. لذا برای پیگیری اخبار آن، مجبورند به رسانهها مراجعه کنند و اینجاست که پای قاببندی و بازنمایی رسانهای وسط میآید. مردم آن چیزی را از یک حادثه میخوانند، میبینند، میشنوند و در نهایت میفهمند، که رسانه میخواهد.
رسانهها آشپزند!
رسانهها در حکم آشپزند، تصاویر ادویههاشان! آشپز خوب میداند آنچه طعم نهایی غذا را میسازد، ادویه است! به همان نسبت، یک رسانه منصف، میفهمد که باید با ادویههایش، تا جایی که میتواند، طعم تلخ حادثه را بگیرد.
بازنمایی به مفهوم نحوه نمودار شدن، تجلی یافتن و پدیدار شدن یک واقعیت اجتماعی توسط رسانهها میباشد که بیشتر میل به ارائه تصویر دستکاری شده دارد.
- شاید در یک بازنمایی هدف کوچکسازی و کم ارزش نشان دادن واقعیت باشد مانند کوچکسازی و کم ارزش نشان دادن پیاده روی اربعین در سال ۱۴۰۱.
- تجلی بازنماییها میتواند به شکل گفتاری و نوشتاری باشد.
- زبان ابزار بازنمایی واقعیت است.
عناصر بازنمایی رسانه:
۱- زاویه خاص دوربین
۲- برجستهسازی
۳- بهرهگیری از واقعیت
۴- استفاده از فرصتهای خاص
۲ نظریه مطرح در بازنمایی:
• نظریه انعکاسی ⬅️ دوربین واقعیت را منعکس میکند.
• نظریه ارادی ⬅️ آنچه دوربین نشان میدهد اراده و نیت پنهانی است که پشت تصاویر وجود دارد.
در بازنمایی انتخاب میکنیم:
* چه چیزی منعکس شود؟
* چگونه منعکس شود؟
* در هر گفتمان چه معنایی دارد؟
با احترام - پورصالحی
- ۰۲/۰۳/۰۹