خلاصه تحقیق آقای اکبرینسب _ امپریالیسم امید (سایبر امید)
به نام خداوند بخشنده مهربان
🔺️ سایبر امید (امپریالیسم امید)
اصطلاح سایبرنتیک Cybernetic
"امپریالیسم" یعنی تشکیل امپراطوری دادن. در معنی وسیع، هر گونه گسترش، توسعه ارضی و سلطه قوی بر ضعیف را در بر میگیرد.
امپریالیسم هم یک ایدئولوژی ملیگرایانه برای گستردن چیرگی دولت به خصوصی است، و هم سیاستی است که به وسیله رقابت پایانناپذیر میان نیروهایی که نظام جهانی حکومتها را تشکیل میدهند، تعیین میگردد. (اعمال سیاستهای توسعهطلبانه اقتصادى و برترىطلبى (هژمونى) سیاسى دولتهاى نیرومند بر ملت یا ملتهاى دیگر اطلاق مىشود.)
امپریالیسم به طور کلی، عنوانی است برای قدرتی که بیرون از حوزه ملی خویش به تصاحب سرزمینهای دیگر بپردازد و مردم آن سرزمینها را به زور وادار به فرمان فرمانبرداری از خود کند و از منابع اقتصادی، مالی و انسانی آنها به سود خود بهرهبرداری کند.
مفهوم امپریالیسم: هژمونی{مادی و معنوی}
↖️ مادی (سرزمینها) [هابرماس- کنش ارتباطی] قدرت سخت
↙️ معنوی (ذهنها) قدرت نرم
(ایجاد امید در کشور خود و ایجاد یاس و ناامیدی در کشورهای تحت سلطه.)
انواع امپریالیسم
*۱- امپریالیسم اطلاعاتی (نظریه گالتونگ)
جریان یکسویه اطلاعات از کشورهای پیشرفته به کشورهای در حال پیشرفت.
۲- امپریالیسم سیاسی (امپریالیسم کلاسیک)
امپریالیسم اغلب به معنای تسلط سیاسی، توسعهطلبی، اعمال قدرت (تجاوز به مرزهای دیگر) و تسلط بر منابع انرژی سایر کشورها است. به هرحال مفهوم امپریالیسم با مفهوم استعمار پیوندی نزدیک و جدانشدنی دارد.
۳- امپریالیسم اقتصادی (امپریالیسم نو)
رشد آهسته، نابرابری شدید و سطح بالای بیکاری در کشورهای رو به توسعه ناشی از روابط نابرابر قدرت میان کشورهای غنی و فقیر و نیز اختلاف طبقاتی در کشورهای رو به توسعه است.
مطالعه موضوع امپریالیسم باید با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی همراه باشد. این فرض وجود دارد که ساختار اقتصاد سرمایهداری با ساختار ارتباطات و صنعت فرهنگی تکمیل شده است.
*۴- امپریالیسم فرهنگی و رسانهای
کاربرد قدرت سیاسی و اقتصادی برای پراکندن ارزشها و عادتهای فرهنگ متعلق به آن قدرت در میان مردمی دیگر و به زیان فرهنگ آن مردم. امپریالیسم فرهنگی میتواند یاریدهنده امپریالیسم سیاسی و اقتصادی باشد.
۵- امپریالیسم خبری
۶- امپریالیسم ارتباطی
۷- امپریالیسم سایبر Cyber Imperialism
"امپریالسم سایبر" فرم جدیدی از امپریالیسم است. ریچ (۱۹۹۱) توضیح میدهد که این امپریالیسم جدید قریبالوقوع و غیرقابل اجتناب است. امروزه امپریالیسمها به شکل یک استثمار سایبر و بدون ملاحظه مرزهای ملی عمل میکند.
یکی از نگرانیهای عمده، آماده نبودن جوامع و دولتها برای پذیرش تغییرات و تحولاتی است که هر روز در جهان به وقوع میپیوندد. این تغییر و تحولات با وجود امکان دسترسی عموم شهروندان به اینترنت، به چالش جدیدی و جدی برای کشورهای جهان سوم تبدیل شده است.
در زمینه امور خارجی، بعضی از هدفها از طریق تماس مستقیم با مردم کشور خارجی بهتر تحقق مییابد تا تماس با حکومتهای آنها. امروزه به مدد تکنیکها و ابزارهای ارتباطی میتوان به مردم کشورهای دیگر دسترسی داشت و بر آنها تاثیر گذاشت. تشخیص واقعیت در دنیای مجازی به شدت سخت است؛ از اینرو با یک استعمار جدید مواجه هستیم، استعمار مجازی، امپریالیسم مجازی.
(انبوه اطلاعات، سربارهای اطلاعاتی است. روزانه بیش از نیاز خود اطلاعات دریافت میکنیم. )
▪︎امپراطوری دیجیتال Digital Imperium
یکی از مباحث مهم جامعه اطلاعاتی، ترمیم شکاف دیجیتال است (داشتن اینترنت، دسترسی آزاد و آسان همگان) واقعیت آن است که شکاف بین طبقاتی که به فضای مجازی متصلاند، با آنها که هیچ رابطهای با این فضا ندارند، بسیار عمیقتر از حد تصور است. فاصله بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در بزرگراههای اطلاعاتی بسیار است. بیشتر کشورهای جهان سومی هنوز در دوره رسانههای اولیه (روزنامه) و توسعه رادیو تلویزیون به سر میبرند و مشغول تکمیل زیربناهاى مخابراتی خود هستند. هشتاد درصد جمعیت جهان هنوز دسترسی به ابزار ارتباطات دور مثل تلفن را ندارند.
تصور میشد عصر استعمار رو به پایان رسیده، اما ناگهان، خود را در عصر دوم استعمار، استعمار مجازی یافتیم. در عصر اطلاعات، امپریالیسم فرهنگی به خودی خود دیجیتالی شده است.
شکاف دیجیتال: رسانههای مبتنیبر دیجیتال توزیع یکسان برای همه نداشته باشد. (اختلاف طبقات اجتماعی: اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی)
با احترام- پورصالحی
با احترام - پورصالحی
- ۰۲/۰۲/۲۲