نمونههایی از انگارهسازی Image making
به نام خداوند بخشنده مهربان
♦️ برخی نمونههای وانمایی (فراواقعیت)
🔺️ «خدا نور لجهای»؛ تصویری که در اغتشاشات اخیر توسط رسانههای معاند بازنشر شد.
• اما این تصویر متعلق به چه کسی است؟
• خدانور لجهای کیست؟
• چگونه مخاطبان اعم از ورزشکاران تا شهروندان عادی تحت تاثیر این فراواقعیت اقدام به فهم موضوع کرده و کنشگری کردند؟
▪︎ تصویر متعلق به صادق کبدانی معروف به یاغی شیرآباد است.
سارق مسلح و فردی دارای سوءسابقه بوده و این عکس مربوط به تیر ماه ۱۴۰۱ است. او در طی یک سرقت مسلحانه کشته میشود.
🔻 پس خدانور لجهای چه کسی است؟ خدانور لجهای یکی از خوانندگان خطه سیستان و بلوچستان است و هم اکنون مشغول زندگی خود است.
🔺️ به همین راحتی در دنیای پساحقیقت، فراواقعیتها ساخته شده، احساسات را برانگیحته میکنند و مبنای رفتار و فهم افراد از حقیقت و واقعیت میشوند. در این عصر با عنایت به حجم دسترسی بالای افراد به اطلاعات، موتورهای جستجو و ... متاسفانه هنوز مخاطب نسبت به صحتسنجی و شکستن حصار فراواقعیتها اقدام متناسبی نکرده و آنچه در قالب تصاویر ذهنی برای او ساخته میشود را میپذیرد؛که این از ویژگیهای عصر پساحقیقت است. دروغهای راستنمایی شده که بدون شک و شبههای وارد ذهن شده و ذهن دلیلی برای نپذیرفتن آن در خود احساس نمیکند.
🔻 ساخت فراواقعیت با فوتوشاپ
دو عکس دیگر که انگاره و کلیشه مبتنیبر ساخت متعدد فراواقعیتها را برای مخاطب واقع نمایی میکند. تصاویری که با استفاده از فتوشاپ تبدیل به یک فراواقعیت میشود.
تصاویری که جهت ساخت فراواقعیت به خورد افکار عمومی داده میشود تا با برانگیختن احساسات عمومی، سعی در باورپذیری آن گردد. فراواقعیتهایی که ساخته میشود مخاطب بسان اسیری در دست رسانه (به معنای هر آنچه پیامی را منتقل میکند) آنها را باور کرده و اساسا تصوری از ساختگی بودن و واقع نمایی شدن آنها ندارد. یکی از نقاطی که سازندگان فراواقعیتها بر آن تاکید و تمرکز دارند برانگیختن احساسات است؛ زیرا مخاطب برای پذیرش فراواقعیتها باید از حوزه منطق و تفکر دور شده و اقدام و پذیرش فوری و آنی انجام دهد.
با احترام - پورصالحی
- ۰۲/۰۳/۱۴