خلاصه تحقیق خانم نوری - تلهکلیک Clickbait
به نام خداوند بخشنده مهربان
🔴 تلهکلیک یا Clickbait
تلهکلیک اصطلاحی است که برای توصیف عناوین گمراهکننده، اخبار جعلی یا سایر مطالب فریبکارانه به کار میرود. (تلهکلیک شامل هرگونه مقاله و محتوایی میشود که در اینترنت طرفدار ندارد.)
در صورتی که یک عنوان جذاب، کاربران را به محتوایی ارزشمند و مفید پیوند دهد، دیگر تلهکلیک محسوب نمیشود.
• در واقع ویژگیهای تلهکلیک عبارتند از تیترهای گمراهکننده یا فریبکارانه، محتوای بیکیفیت یا بیفایده، محتوای غیرمرتبط با عنوان و محتوای تکراری.
▪︎کدام یک از انواع محتوا میتواند تلهکلیک محسوب شود؟
به طور کلی، تلهکلیک را میتوان به عنوان محتوایی در نظر گرفت که بهعمد از عناوین گمراهکننده یا مبهم برای نمایش دادن محتوای مورد نظر و ایجاد ترافیک استفاده میکند.
▪︎برخی از ویژگیهای مشترک تلهکلیکها:
۱. تیترهای گمراهکننده یا فریبکارانه
عناوین نسبت به محتوای پیوندی، کاملا گمراهکننده هستند.
عناوین روی احساسات یا کنجکاوی خواننده تأثیر میگذارند.
عناوین برای جلبتوجه کاربران و افزایش آمار بازدید سایتها استفاده میشود.
۲. محتوای بیکیفیت یا بیفایده
تلهکلیک برای عنوان محتوایی در نظر گرفته میشود که بیارتباط با موضوع جستوجو شده توسط کاربران و در نهایت بیفایده است.
۳. محتوای غیرمرتبط با عنوان
تلهکلیکها عمدا عناوین گمراهکننده یا فریبکارانه دارند و کاربران را به محتوایی پیوند میدهند که با عنوان درج شده بیارتباط است.
۴. محتوای تکراری
برخی موارد، تلهکلیک از محتوای تکراری یا اضافی تشکیل شده است. صاحبان وبسایت از محتواهای تکراری و کپی شده استفاده میکنند تا به جهت فروش محصولات یا خدماتشان ترافیک زیادی کسب کنند. این نوع تلهکلیک شامل تکرار یا تکثیر اطلاعاتی است که میتوان در وبسایتهای اطلاعاتی دیگر آنها را پیدا کرد؛ حتی ممکن است مرتکب نقض حقوق کپیرایت (Copyright) شوند.
• موارد مفید، لیست تجمعی و مطالب اصیل و معتبر تلهکلیک نیستند.
▪︎کدام یک از انواع محتوا تله کلیک محسوب نمیشوند؟
میتوان برای جلب توجه مخاطبان، به گونهای از عناوین و تاکتیکهای بازاریابی هدف استفاده کرد که محتوای درجشده از نوع تلهکلیک نباشد؛ از جمله:
۱. مطالب مفید و مرتبط
محتواهای مفیدی که با عبارت جستوجوشده توسط کاربران مرتبط باشند، تلهکلیک در نظر گرفته نمیشوند.
۲. لیستهای تجمعی یا مجموعهها
بسیاری از این نوع محتواها را میتوان تلهکلیک دانست. لیستهای تجمعی یا مجموعهها هنگامی که بتوانند به سؤالات خوانندگان پاسخ دهند، به آنها برای حل مشکلاتشان کمک کنند یا اطلاعات ارزشمندی را در اختیارشان بگذارند، تلهکلیک محسوب نمیشوند.
۳. مطالب باکیفیت و ارزشمند
حتی اگر یک محتوای باکیفیت و آموزنده از عنوانی استفاده کند که خواننده را برای کلیک کردن روی پیوند مورد نظر فریب دهد، به عنوان تلهکلیک در نظر گرفته نمیشوند.
۴. مطالب صادقانه و شفاف
ارائه شفاف و صادقانه عناوین و مطالب مرتبط با آنها از ویژگیهای محتوایی است که تاکتیکهای تلهکلیک را اِعمال نمیکند.
۵. مطالب اصیل و معتبر
محتوای اصیل و معتبر عمدتا به عنوان تلهکلیک در نظر گرفته نمیشود. محتوای اصلی بر نیازهای مخاطبان متمرکز است و برای برقراری اعتماد بین آنها و صاحبان و نویسندگان وبسایت درج میشود. وبسایتهای مطمئن و سایر لینکهای آنلاین معتبر تلهکلیک محسوب نمیشوند.
• تلهکلیک همه آن لینکهای اینترنتی و پستهای شبکه اجتماعی هستند که با تیترهایی جذاب، ما را به کلیک کردن و خواندن محتوا جذب میکنند.
• در شبکههای اجتماعی و وبسایتها، با لینکها و تیترهایی مواجه میشویم که با لحنی جذاب و حتی شوکهکننده، ما را به کلیک کردن و خواندن و دیدن محتوا تشویق میکنند.
• تعیین اینکه چه نوع محتوایی تلهکلیک (clickbait) محسوب میشود، کمی دشوار است. از آنجایی که تلهکلیک برای فریب دادن کاربران به منظور کلیک روی عنوان یا پیوندهای محتوا و ایجاد ترافیک به کار میرود، از روشهای فریبکارانه برای آن استفاده میشود.
🔺️چند نکته:
* رسانهها از تلهکلیک استفاده میکنند.
* رسانهها برای جذب مخاطب بیش از همهچیز روی احساسات متمرکز میشوند.
* تلهکلیک از جنبههای گوناگون، رویکرد مثبتی محسوب نمیشود.
* تلهکلیک به مرور موجب کاهش اعتماد کاربران به رسانه میشود.
* هنوز تلهکلیکها موفق میشوند.
* محتوای جذاب برای مخاطب شانس بیشتری برای گرفتار شدن او در تله را دارد، پس باید با احساساتی اغراق شده منتقل شود. اصل اساسی، اغراق در متن است و مثبت یا منفی بودن آن، اهمیت ندارد.
* علوم رفتاری، دلیل کارساز بودن تلههای کلیکی را ارائه کردهاند.
مطالعات روی تلههای کلیکی نشان میدهد که انسانها به دو دلیل، خود را از گرفتار شدن در تلههای کلیکی سرزنش میکنند. دلیل اول، دخالت دادن بیش از حد احساسات در تصمیمگیریها و دلیل دوم، استفاده نکردن از مغز و منطق است.
تلهکلیک اصلا روند و رویکرد سادهای ندارد.
* زمانی که تله بودن تلههای کلیکی کاملا روشن بهنظر میرسند، اما باز هم در گرفتار کردن ما موفق هستند. گرفتار شدن در تلههای کلیکی، ارتباط زیادی به نقش احساسات در تصمیمگیریهای روزمره ما دارد.
* اهمیت کنجکاوی به جذب شدن کاربر و کلیک کردن روی لینک ختم میشود، تشویق او به تجربهای جدید و جذاب یا حتی خندهدار روش دیگری است با تحریک حس کنجکاوی افراد حاصل میشود. ندانستن چیزی برای انسان، نوعی حس ناراحتی شناختی ایجاد میکند. همین حقیقت، در پسزمینه تیترهایی قرار دارد که سعی در برانگیختن حس کنجکاوی دارند.
با احترام - پورصالحی
- ۰۲/۰۲/۱۷