مارپیچ سکوت - رهبران فکری
به نام خداوند بخشنده مهربان
ویژگیهای رهبران فکری و نقش رهبری در افکار عمومی
میتوان گفت مفهوم رهبری و تاثیراتی که در شکلگیری افکار عمومی و هدایت آن دارد، مدیون مطالعات "پل فلیکس لازارسفلد" است. بر اساس این مطالعات که در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۱۹۴۰ صورت گرفت، تمایلات مردم به هنگام رای دادن، بیشتر تحت تاثیر ارتباط میان فردی است تا رسانههای جمعی.
کشف بزرگ لازارسفلد این بود که توده دارای ساختار است و او میگوید: برای فهم کامل تاثیرات پیام وسایل ارتباطجمعی لازم است آن را مانند یک جریان دو مرحلهای در نظر بگیریم. به این معنا که در مرحله اول، پیام از سوی رسانهها به رهبران فکری میرسد و در مرحله دوم، رهبران فکری پیام را در میان اطرافیان خود منتشر میسازند.
ویژگیهای رهبران فکری:
رهبران فکری کسانی هستند که از موضوعهای مختلف آگاهند و اطلاعات را از رسانهها دریافت میکنند و آنگونه که خود میخواهند، آن را به همگان خود منتقل میکنند.
رهبران فکری در همه گروهها وجود دارند: اجتماعی، صنفی، جماعتی و نظایر آن. آنان اغلب از نظر اجتماعی بسیار فعالاند و همچنین از لحاظ موقعیت اجتماعی و تحصیلی، اندکی بالاتر ا افراد تحت نفوذشان قراردارند اما از لحاظ اجتماعی، تقریباً با آنها هم سطح هستند.
ویژگیهای رهبر فکری:
آگاه بودن، خلاق و نوآور، پرشور و هیجان بودن، اعتبار و شهرت
نقاط ضعف نظریه مارپیچ سکوت
• این نظریه نمیتواند مواردی را که نظرات مطرح در رسانههای جمعی با نظرات غالب در خارج از این رسانهها هماهنگی ندارد، توضیح دهد.
• آیا واقعاً انسانها خود میتوانند به صورت غریزی و بدون مراجعه به مدارک و شواهد، افکار عمومی را تشخیص دهند؟
• آیا واقعاً میتوانیم تشخیص دهیم که در کدام گروه جای داریم؟ اقلیت یا اکثریت؟ مردم اغلب به اشتباه تصور میکنند همه درست مانند آنها فکر میکنند.
• نظریه مارپیچ سکوت نسبت به تأثیر نافذ افکار و عقاید افراد متعهدی که آرا و عقایدشان در تضاد با افکارعمومی قرار دارد، قضاوت منصفانهای ندارد.
با احترام - پورصالحی
- ۰۲/۰۲/۰۴