رسانه؛ سواد رسانه‌ای

آنجه از سواد رسانه‌ای باید بخوانیم و بدانیم.

رسانه؛ سواد رسانه‌ای

آنجه از سواد رسانه‌ای باید بخوانیم و بدانیم.

خلاصه تحقیق خانم سجده / اتاق پژواک

يكشنبه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۲، ۱۱:۱۶ ق.ظ | سادات هاله پورصالحی | ۰ نظر

به نام خداوند بخشنده مهربان

اتاق پژواک - تحقیق خانم سجده

 

 

اتاق پژواک در رسانه‌های اجتماعی و یا رسانه‌های بزرگ مانند رسانه‌های حاکمیتی، رسانه‌های جریان اصلی Mainstream ها شکل می‌گیرد. در رسانه‌های خبری، اتاق پژواک تمثیلی از اتاق پژواک صوتی یا همان اتاق‌های آکوستیک است، که در آن صدا در فضایی بسته منعکس می‌شود. اتاق پژواک کنایه‌ از وضعیتی است که در آن اطلاعات، ایده‌ها یا باورها با ارتباطات و تکرار درون یک سامانه تعریف شده و تقویت می‌شوند. درون یک اتاق پژواک غالبا منابع رسمی زیر سؤال نمی‌روند و دیدگاه‌های متفاوت و متضاد یا رقیب سانسور، ممنوع و یا کمتر از حد پوشش داده می‌شوند. در اتاق پژواک یک حرف و نظر، یک روایت و قرائت از موضوع وجود دارد و همان تکرار و به اشتراک گذاشته می‌شود. زمانی در اتاق پژواک هستیم که فقط عقاید همسو به ما می‌رسد و از عقاید ناهمسو باخبر نمی‌شویم. در واقع نمی‌خواهیم و یا اجازه نمی‌دهیم عقاید و روایت ناهمسو وارد شود. در اتاق پژواک رواداری / مدارا کردن پایین می‌آید. این تاثیر اتاق پژواک در ذهن ما است. واژه مهم در اتاق پژواک تکرار پیام و تکرار محتوا است. راه شکستن اتاق پژواک این است که کاربران به سطحی از آگاهی برسند که سایر منابع و روایت‌های مرتبط به خبر و یا ایده‌ها را رصد کنند و تاب شنیدن نظر ناهمسو را داشته باشند.‌ در اتاق پژواک افراد اسیر و درگیر شده‌اند. در اتاق پژواک خبر‌ها و اطلاعات ممکن است که با واقعیت تطابق نداشته باشد، اما به‌دلیل همسو بودن با باور مخاطب و تکرار آن در این رسانه‌ها به باور عمومی تبدیل می‌شود. در پدیده اتاق پژواک مهم‌ترین المان باورها و عقاید هستند. در اتاق پژواک اطلاعات، ایده‌ها و باورها درون یک فضا تکرار و تقویت می‌شوند. همه افراد تصور می‌کنند برداشت افراطی که از پدیده دارند حقیقت دارد؛ یعنی در اتاق پژواک باورها و عقاید در سازوکاری بسته با ارتباطات و تکرار تحمیل می‌شود. افراد هم با مواجهه با موقعیت اتاق پژواک به‌دنبال اطلاعاتی می‌روند که عقاید و نظراتشان را تایید و تقویت کند که این حالت ناآگاهانه منجر به سوگیری تاییدی در فرد می‌شود. در این فضاها کاربران تشویق می‌شوند که عقاید مشابه به تفکر غالب را بیان کنند و جرات مخالفت و یا ابزار عقاید غیرهمسو را نداشته باشند. اتاق پژواک در شبکه‌های اجتماعی برای توسعه تفکر مثبت و به اصطلاح مثبت‌اندیشی میان کاربران توسعه یافته است و نوعی حباب مثبت‌اندیشی در میان آن‌ها شکل می‌گیرد.

 

با احترام - پورصالحی 

 

 

  • سادات هاله پورصالحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی