رسانه؛ سواد رسانه‌ای

آنجه از سواد رسانه‌ای باید بخوانیم و بدانیم.

رسانه؛ سواد رسانه‌ای

آنجه از سواد رسانه‌ای باید بخوانیم و بدانیم.

رسانه چیست؟ رسانه را از نگاه خود تعریف کنید.

چهارشنبه, ۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۰۱:۵۹ ب.ظ | سادات هاله پورصالحی | ۱ نظر

به نام خداوند بخشنده مهربان 

 

🔺️رسانه را از دید خود تعریف کنید.

هر ابزار و روشی که برای ارتباط به‌ کار رود، رسانه نامیده می‌شود. امروزه رسانه به صورت تکنولوژی‌هایی، پیام‌ها را به مخاطبان در نقاط مختلف جهان منتقل می‌کنند. رسانه یا همان Media به معنی رساندن است. رسانه‌ها انتقال‌دهنده فرهنگ‌ها و افکار بوده و از این حیث نیز مورد توجه هستند. رسانه‌ها بر شیوه‌های رفتاری، سلیقه‌های عمومی تاثیر می‌گذارند. رسانه‌ها وسایل و ابزار قدرت هستند و به واسطه آنها فرهنگ به راحتی جریان می‌یابد.

عصر ما «عصر ارتباطات» نامیده‌ می‌شود. ازدیاد جمعیت و زندگی وسیع انسانی در شهرهای بزرگ، شرایط خاص تمدن صنعتی و پیچیدگی وضع زندگی اجتماعی، وابستگی‌ها و همبستگی‌های ملی و بین‌المللی، ناامنی و بحران‌ها، تحول نظام‌های سیاسی و اجتماعی، دگرگونی مبانی فرهنگی و ... همگی سبب شده تا نیاز انسان به اطلاعات و آگاهی از تمامی حوادث و وقایع در حال وقوع و در جریان محیط زندگی‌اش و جهان بیشتر شود.
انسان امروز برای داشتن بهترین و مطمئن‌ترین شرایط و امکانات و ... باید دارای معلومات و اطلاعات کافی، خط‌مشی‌های صحیح و افکار و عقاید سالم باشد، ضمنا دچار نویز اطلاعاتی نیز نشود.
بدون تردید شرط لازم و کافی برای موفقیت، آگاهی و زندگی مطلوب داشتن «اطلاعات» و به روز بودن «اطلاعات» است. البته ما با اطلاعات بیش از حد نیاز خود مواجهیم، که این موضوع به ‌نوبه ‌خود صدمات زیادی دارد.

یک رسانه برای آغاز فعالیت خود باید راهی دشوار را بپیماید؛ زیرا نیاز به شناخت مخاطب دارد و شناخت مخاطب مستلزم داشتن اطلاعاتی است که در آغاز راه فعالیت یک رسانه شاید دشواری به‌دست آید. رسانه‌ها بستر و مجاری طبیعی تهیه و توزیع اطلاعات در جامعه برای همگان هستند. رسانه‌ها به طور مداوم مخاطب خود را تحلیل و بررسی، نیازسنجی و ذائقه‌شناسی می‌کنند.

رسانه‌ها:
Mass Media: رسانه‌های ارتباط جمعی
Social Media: رسانه‌های اجتماعی
Oral Media: رسانه‌های شفاهی
Human Media: انسان رسانه‌

 

دسته‌بندی کلی برای رسانه‌ها:
۱- رسانه‌های شنیداری۲- رسانه‌های دیداری (تصویری)
۳ـ رسانه‌های مکتوب ۴ـ رسانه‌های شخصی (رسانه‌های مجازی)
[اشکال آن: رادیو، نوار شنیداری(حلقه‌ای، کاست، ‌سی‌دی)،‌ صفحه،‌ رادیو،‌ تلفن، کارت شنیداری، تلویزیون و ماهواره، انواع تصاویر، کتاب‌ها، مجله‌ها، راهنماهای مطالعه، نمودارها، نقشه‌ها، پوسترها، کاریکاتورها، روزنامه‌ها، سینما و فیلم، اینترنت، منبر، شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، ایمو، واتس‌آپ، ایتا، بله، فیس‌بوک، تلگرام، روبیکا، آی‌گپ، وایبر، توییتر، یوتویوب، تیک‌تاک، سروش، لینک‌دین و ...)]

متأسفانه تقریباً تمامی رسانه‌های مسلط جهان، وابسته به نهادهای قدرت و سیاست هستند و عملاً ابزاری برای سلطه و هدایت افکار عمومی می‌باشند؛ تا آنجا که در جهت ترسیم سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و ترویج فرهنگ مدنظر صاحبان رسانه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند. رسانه‌ها در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و در راستای فرهنگ‌سازی و هدایت افکار عمومی و جهت‌دهی و ... نقش به‌سزایی دارند. نکته قابل توجه آن که پیشرفت رسانه‌ها و توسعه اقتصادی و اجتماعی لازم و ملزوم یکدیگرند.
درست است که پیدایش انواع رسانه‌های نوین، شیوه اطلاع‌رسانی را دگرگون کرده و حجم محتوای تولید شده در جهان تا حد بسیار زیادی افزایش یافته و از سوی دیگر میزان مشارکت اجتماعی کاربران نیز بیشتر شده اما اکثرا آگاهی کاربران عمق و ژرفا نداشته و اطلاعات و آگاهی افراد بسیار سطحی است؛ به نقل از نیل پست‌من (جامعه‌شناس آمریکایی):
بشر گذشته یک کوزه اطلاعات داشت و آن را تا آخرین جرعه می‌نوشید؛ اما بشر امروز در کنار اقیانوس عظیمی از اطلاعات از تشنگی می‌میرد!
• به زعم من نکته اینجاست که به واسطه رسانه‌ها بشر جدید غرق در آگاهی‌اش است، اما امور بشر فقط با آگاهی نمی‌گذرد.
طبق نظر "هارولد لاسول" می‌توان سه وظیفه و کارکرد‌ برای رسانه‌ها برشمرد:
الف) وظایف خبری و آموزشی
ب) وظایف راهنمایی و رهبری
ج) وظایف تفریحی و تبلیغی

"یک رسانه":
- مخاطب را به فکر وامی‌دارد.
- مبدع ایده‌های جدید در حیطه‌های گوناگون می‌باشد.
- محلی برای نقد و اظهارنظرها است.
- می‌تواند به چالش‌ها و مشکلات و راهکارهای قابل انجام بپردازد.
- باید بحران‌های پیش‌رو را پیش‌بینی کند.
- برای موفقیت خود واقعیات را از نگاه خود بیان می‌نماید.
- به عنوان یک بازوی توانمند در جامعه محسوب می‌شود.

و اما نکته پایانی:
مهمترین کژکارکرد رسانه در حوزه خبر پرداختن به تهدیدات و خطرها بیش از حد متعارف است که موجب وحشت عمومی یا بی‌اعتنایی و بی‌توجهی مردم می‌گردد. چنانچه امروز می‌بینیم به علت حجم بالای اطلاعات و اخبار در این جهان پرآشوب که اکثر نقاط آن درگیر انواع جنگ است از سویی وحشت و از سوی دیگر بی‌اعتنایی به شکل افراطی در مردم دیده می‌شود.
رسانه‌های نوین به علت جذابیت و مخاطب قرار دادن فرد، فردیت را در جوامع بشری گسترش می‌دهند و با تقویت جامعه توده‌وار و تضعیف خرده فرهنگ‌ها مانع توسعه فرهنگی هستند.
آنچه مخلوق بشر است، تیغ دو لبه است!

با احترام - پورصالحی 

  • سادات هاله پورصالحی

نظرات  (۱)

دسته بندی های مناسب و پایان بندی جالب توجهی داشتید.

موفق باشید.

پاسخ:
سلام و احترام خدمت شما استاد عزیز
از لطف و توجه شما بسیار سپاسگزارم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی